Click Here For Free Blog Templates!!!
Blogaholic Designs

Pages

Followers

Monday 8 October 2012

Sahabat Sejati ~Secebis Nasihat Imam Shafie~

 Assalamualaikum..

Kita adalah sahabat kepada seorang sahabat.Begitu juga sebaliknya. Sunyilah hidup ini tanpa seorang sahabat. Adakalanya, sahabatlah orang yang ditemui untuk berkongsi segala suka dan duka.


* Sahabat Yang Baik..
"Aku mencintai sahabat-sahabatku dengan segenap jiwa ragaku,seakan-akan aku mencintai sanak-saudaraku. Aku selalu berharap mendapat sahabt sejati yang tidak luntur baik dalam keadaan suka ataupun duka. Jika itu aku dapatkan,aku berjanji akan setia kepadanya."


*Mencari sahabat setia daatilam Duka..
" Belum pernah ku temukan di dunia ini seorang sahabat yang setia dalam duka. Padahal dalam hidup ku sentiasa berputar-putar suka dan duka. Kalau suka melanda,aku sering bertanya. Siapakah yang sudi nmenjadi shabatku? dikala aku senang,sudah biasa bahawa banyak orang yang akan iri hati, bila giliran aku susah mereka pun bertepuk tangan."


* Menghadapi Musuh..
"Ketika aku menjadi pemaaf dan tak mempunyai rasa dengki,hatiku lega,jiwaku bebas dari bara permusuhan. Ketika musuhku lewat dihadapan ku,aku sentiasa menghormatinya.Semua itu aku lakukan agar aku dapat menjaga hatiku daripada kejahatan. Aku tampakkan keramahanku,kesopananku, dan rasa persahabatanku kepada orang-orang yang kubenci,sebagaimana aku tampakkan hal itu kepada orang yang aku cintai. Manusia adalah penyakit dan penyakit itu akan muncul apabila kita mendekati mereka. Padahal menjauhi manusia bererti memutuskan persahabatan.

~hampa adalah sahabat aku kerana snggup bersama aku ketika suka atau duka~

~Sayunk hampa~

Salam...

3 comments: