Click Here For Free Blog Templates!!!
Blogaholic Designs

Pages

Followers

Monday, 3 December 2012

Istanbul Aku Datang

Assalamualaikum...
Selamat sejahtera dan selamat petang wahai readers2 sekalian..

Hampa dah tengok cita Istanbul Aku Datang???


 mesti qamai yang dah tengok kan??aku ja yang terlambat,pastu wat ghairah plak ka??ish..ish..ish..ish..ketinggalan zaman betoii..biaq la ketinggalan zaman pon..janji boleh tengok,daripada owang yang x tengok langsung kan..

aqu suka tengok muka Lisa Surihani yang comel nih..
 
apa pon aqu bgi 5 STAR kat citer nih..memey BEST gila arr..x tau nak ckap camna..spa2 yang x tengok lgi tuh..p la download kat PEREKA CERITA or CERITA MASTER..kat YOUTUBE, jangn nak harap la ada..trailer mungkin ada, full movie memey x dak..

artis pon study..student apatah lagi la..

cerita ni mengisahkan betapa sayang nya,seorang girlfriend kat boyfriend dy..smpai sanggup p ISTANBUL, Girlfriend tu punya mengharap mungkin dengan dy p sna, boyfriend dy akan ajak dy bertunang..alih-alih boyfriend ni ada awek bru kat sna..memey sakit hati la..naseb bek la ada sowng gentlemen ni dok pujuk dy akhirnya KAWEN...hheheh..spa2 yang ada BF ka GF ka yang dok blajaq jauh2 tu,sentiasa2 peringat depa la supaya jgan nak cari nahas p cri GF or BF bru..hehhe

sayang-sayang
 
So,sapa yang x tengok lagi cepat2 tengok yerk..bila dah tengok tu, qasa macm ada satu aura yang dok suruh p ISTANBUL ja..lau boleh nak p lani jugak...huhu(ngada-ngadanya,wat macm dekat plak)..


~apa pon selamat menonton..~





Friday, 30 November 2012

~Aktiviti sepanjang minggu~

Assalmualaikum dan selamat malam...

Fuhh..Fuhh...banyak sungguh habuk ngan sesawang dlam laman sesawang aqu nih...yela kan dah lama x tulis entry..bukan apa sebok bebenor...lepas cuti hari 2,smbung ngan exam plak,than cuti plak lg seminggu,pastu dok kalut ngan assgnmnt,ni hujung2 sem dah ni,sibuk ngan aktiviti plak..tiap2 minggu ada ja la aktiviti yg kena join..lau x join x dak SIRA plak kan..kurang markah koko..aqu jugak yang rugi..

minggu lepas join program kerjaya untuk Sem 3...selasa lepas dengar ceramah tentang Pengurusan Jenazah..ajk2 program 2 ada la tunjukkan slide ceramah dri ustaz Don..tentang anak yang akan menguruskan jenazah mak ngan ayah depa..DOA ANAK SOLEH...bagaimn kalau ank tu sendiri yang uruskan jenzah ayah dan ibu mereka,bagaimana cr mereka memndikan,mengkafankan,menjadi imam dan doa yang akan mereka mintak dri Allah untuk kedua ibu bapa mereka..sedeyh Ooo..tetiba ja berlinangan air mata ditambahkan lagi dengan suasana yang suram,gelap, timbul segala keinsafan dalam diri ni..dan waktu 2 jugak lah aqu terkenangkan arwah Mak tok yang bru ja kembali ke rahmatullah awal tahun nih..teringat kasih sayang mak tok,dok tidoq atas riba dy..mak tok masak bg cucu dy makan..Sedeyh sangat bila ingat semua tuh..Semoga arwah tok berada dalam kalangan orang2 yang soleh dan solehah..cheq akan selalu doa untuk tok..Amin..

malam Jumaat lepas tu plak,p bc yassin,tahlil ngan solat hajat yang dikhususkan kepada saudara2 seislam yang berada di Gaza,Palestin,Afganistan dan yang lain2 nya lagi..Lepas 2 ada sedikit ceramah dr ustaz dr DPP MAS kot lau x silap..tajuk dy menanti di Alam Barzakh..tajuk ceramah ni pon kesinambungan dr ceramah malam sebelum tu..intro ustaz ni memy cukup lawak tp beri pengajaran la untuk kita..intro dy,dy cerita banyak kisah2 COUPLE...mula2 tu mcm pelik gak,ustaz ni silap tajuk ka??pastu lama2 tu dy masuk tajuk yang sebenaq balik la..ustaz ni ada la kongsi pengalaman abg ipaq dy yang bru sj kembali ke Rahmatullah waktu hari Qaya Posa ka Qaya Korban ntah yang kedua ,x ingat plak..bagaimana senang sgt uruskan jenazah tersebut..x dak sebarang masalah yang timbul..dan yang paling terharu adalah..isteri kepada arwah sentiasa berdoa kepada Allah supaya sampaikan salam kepada suaminya..dan ada 3 malam berturut2 ustaz ni mimpi jumpak abg ipaq dy depam KAABAH, smbil pegang tangan dy dan ckap supaya smpaikan salam untuk isteri dy..Subhanallah..kuasa Allah..kita yang hidup ni,x tau lg mcm mn nnt..hanya mampu berdoa supaya mati dalm keadaan beriman dan dalam kalimah Allah...Amin..

aktiviti yang kemuncaknya adalah hari ni..Seikhlas Kayuhan Setulus Budi...memey la aqu ikhlas nak kayuh..tapi penan kot..bukan penat sikit2 la..penat sgt2 kot..x pernah aq rasa penat kayuh basikal smpai mcm 2 sekali..4 jam kayuh basikal..memey meletihkan betol la..dah la nek basikal 2 handle 2..tmbah lg rantai basikal yang selalu jatuh..lagi la buat penat..Tapi x pa BEST sangat-sangt sebab boleh p rumah orang2 kampung kat tepi2 universiti ni...tapi tu sebenaqnya bukan la kmpung pon,tu rumah-rumah felda..nama felda tu Felda Bukit Tangga..km p bg charity la skit untk owng2 kampung yang kurang berkemampuan kat felda tu..kesemuanya warga tua..ada mak cik sowng nih minggu depan nak kena potong kaki coz kencing manis,ada lg 1 mak cik tu ada kencing manis gak,ada lagi 1 nenek nih umur dy dah mencecah 100 tahun lebih(menakjubkan)..sihat lgi tau dak nenek tu..walaupun x la dengaq ngan mata kabur skit..tp kira ok la sebb dy sihat lg..yang lg 2 tu dah lumpuh,terbaring ngan dok atas kerusi camtu jer la..dah memang x boleh buat apa sendiri..semua perlukan pertolongan dr owng lain..best la pi felda tu,owng felda tu semua ramah-tamah siap suwoh datang lg kat felda depa..terharunya rasa..hehehheh...(bila la aqu nak p plak sna pon x tau la)..

 Ni la basikal yang kami nek...

dah smpai dah kat Felda Bukit Tangga..

huhuhu...panjang lebarnya aqu cerita tentatif program aqu..dah sekali tulis 2 dah mcm x mau berhenti plak..jgan maqah yerk..


Saturday, 20 October 2012

Stop searching For A Prince


Nowadays, there is a trend on Facebook/Twitter/blog/tumblr where people would talk about marriage; demanding a great, soleh husband/wife to enter the Jannah together and so on.
Looking at a positive side, I can't deny that it is good for us to have a perspective that a relationship between a man and a woman is a thousand way better with marriage - as all of us (Muslims) get the fact that marriage has more barakah and is a halal way to express love.

Furthermore, a successful marriage is a door to Jannah. I find that it is beautiful when it is said that if a woman is a man's key to paradise (by helping him to fulfill his deen with her through marriage and being an obedient wife), so, a man is a woman's door to Jannah. The key that opens the door - a husband and a wife need each other's help to get there, masya-Allah.


The Prophet Muhammad SAW said: ''The most perfect believer in faith is the one whose character is finest and who is kindest to his wife.'' (Tirmidhi and Nasa'i)
As a Muslim woman, I also want a great man to marry me - the man who lowers his gaze so that I become the only woman he sees, the man who preserved his heart for me, the man whose love will make me stronger - a gift from Allah, insya-Allah. Surely, I want him to encourage me to be closer to Allah in our baitul muslim; baitul dakwah.

But sisters, do you think that a prince of deen will marry you while you just sit in front of your laptop, busy updating your status about marrying a righteous man or sharing almost all of Irma Hasmie's marriage photos and saying how lucky she is to become a wife of a great man? Will a prince of deen look for you just because of your splendid poem about marriage, your 'surat-buat-calon-suami' entries or your 'menanti-bakal-imamku-dunia-akhirat' status? No.

And why do you focus on finding a righteous man (a prince of deen) only? Stop it. Don't let your imagination ruin yourself. There are many doors of Jannah so there are many ways to enter them. Don't just focus on one way (marriage). Be a righteous person first, prepare yourself. Devote yourself to Allah and when you stop searching for a prince and make Allah the King of your heart, He will help you to complete your fairy tale.
"I tell the boys and girls; Allah has already written the name of your spouses for you. What you need to work on is your relationship with Allah. He will send him/her to you when you're ready. It is only a matter of time." - Sheikh Mamdouh

For ladies, remember this - don't worry if you haven't found your life partner. Be a righteous woman not just because you want to marry a righteous man. Marry a righteous man not just because you want him to go with you to Jannah. You can attain Jannah with or without marriage. Now is the time for you be the one that can lead yourself there.

Take Maryam RA as an example. She never did get married but was still a righteous woman in the eye of Allah SWT. He says:

"And (the example of) Mary, the daughter of 'Imran, who guarded her chastity, so we blew into (her garment) through Our Angel, and she believed in the words of her Lord and His scriptures and was the devoutly obedient."
(Surah at-Tahrim, verse 12)

Pray and make du'a for the best, not just for life in dunya but also for hereafter. Ask Allah to forgive our sins, our parents' sins, our family's, teachers' and friends'. Don't forget to make du'a for our brothers and sisters in Palestine, Iraq, Syria, Afghanistan and Burma after every prayer.
And ask Allah to help ourselves to be among the righteous men.

Khabarkanlah Cintamu Kepada Allah

"jika kita mencintai seseorang biarlah kita mendiamkan diri kerana apabila kita diam itulah yang menjadi tanda cinta kita pada nya. Dan khabarkanlah perkara ini kepada Allah, kerana dia mengetahui segalanya daripada kita"
Memang benar apa yang apa yg terdapat dalam ayat di atas, dan saya tidak nafikan dan bukannya untuk dibanggakan tetapi sebagai perkongsian bersama kerana perkara inilah yang saya pegang hingga hari ini. Tapi bagi sesetangah orang perkara ini payah kerana ada segelintir orang sahaja yang sanggup menaggung rasa di hati dan menyatakan nya kepada Sang Pencipta.
Di sini saya ingin berkongsi apa yang saya baca mengenai "Cinta Mengikut Islam" ini;

1 ) Pendam dan luahkan pada Allah

Pertama sekali, jika kita mencintai seseorang haruslah kita pendamkan dahulu dan menyatakan hasrat kita kepada Allah. Kita tidak perlu terburu buru takut perempuan/lelaki itu mencintai orang lain kerana jodoh ini adalah semua aturan Allah. Allah lebih mengetahui apa yang kita tidak ketahui.
Justeru, menyatakan perasaan kita kepada Allah terlebih dahulu, itulah cara yang paling terbaik kerana insyaAllah, Allah tidak akan memberi sesuatu kepada kita melainkan kita berhak mendapat nya dan dalam bab jodoh ini kita berusaha lah menjadi hamba Allah yang terbaik. Niatkan pertamanya apa yang kita lakukan ini bukanlah semata-mata untuk mendapatkan jodoh yang baik, tetapi adalah semata-mata kerana Allah.
Allah Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Setiap kebaikan itu pastinya akan diganjari dengan kebaikan pula. Demikianlah juga dalam perihal jodoh sesudah kita mantapkan diri atas apa yang kita lakukan semata-mata kerana-Nya, sudah tentulah Allah akan berikan yang 'sekufu' iman dengan kita. Jika kita berusaha menjadi hamba yang soleh/solehah, maka Allah berikan kebaikan ke atas usaha itu.
Allah telah janji dan berfirman dalam kitabNya yang bermaksud;

"Lelaki yang baik untuk perempuan yang baik begitu lah sebalik nya"
(Surah an-Nur ayat 26)

2) Nilai dan selidiki sebelum mencintai
 Cinta itu hadir tanpa kita sangka. Kadang-kadang ianya berputik tanpa kita sedari. Ada pula yang hadirnya walau hanya pertama kali bertentang mata (sekali pandang). Namun, sebelum kita membiarkan cinta itu tertanam di lubuk hati kita yang paling dalam, maka nilailah cinta kita itu semula.
Adakah cinta kita itu untuk dunia sahaja? Kerana kemewahannya kah? Untuk memuaskan nafsu diri kah? Atau semata-mata kerana untuk menyempurnakan agama? Andai cinta kita kepada seseorang itu hanyalah kerana nafsu dan dunia, maka rugilah kita kerana kita tidak akan dapat apa-apa melainkan kepuasan hanya di dunia. Tetapi jikalau kita mencintai seseorang kerana Allah dan berniat untuk memuliakannya dengan ingin menikahinya maka besarlah pahalanya sedang perkahwinan itu diibaratkan seperti membina sebuah rumah Allah.
Mungkin ada yang berkata;
" Tak kan la awak kahwin itu bukan sebab kecantikannya"
"Aik, awak nikah ni tanpa nafsukah?" 
Ya, benar!. Sebagai manusia kita dikurniakan nafsu, cintakan kecantikan. Hakikatnya semua manusia cintakan kecantikan, hatta Allah juga sangat mencintai kecantikan kerana Allah itu bersifat dengan kesempurnaan. Begitu juga dengan bernikah kerana nafsu. Namun, antara asbab itu, jadikanlah pernikahan kerana Allah itu berada di tingkatan yang paling atas. Nikah kerana Allah itu yang paling utama dan pertama

Sumber :iluvislam
Monday, 8 October 2012

Sahabat Sejati ~Secebis Nasihat Imam Shafie~

 Assalamualaikum..

Kita adalah sahabat kepada seorang sahabat.Begitu juga sebaliknya. Sunyilah hidup ini tanpa seorang sahabat. Adakalanya, sahabatlah orang yang ditemui untuk berkongsi segala suka dan duka.


* Sahabat Yang Baik..
"Aku mencintai sahabat-sahabatku dengan segenap jiwa ragaku,seakan-akan aku mencintai sanak-saudaraku. Aku selalu berharap mendapat sahabt sejati yang tidak luntur baik dalam keadaan suka ataupun duka. Jika itu aku dapatkan,aku berjanji akan setia kepadanya."


*Mencari sahabat setia daatilam Duka..
" Belum pernah ku temukan di dunia ini seorang sahabat yang setia dalam duka. Padahal dalam hidup ku sentiasa berputar-putar suka dan duka. Kalau suka melanda,aku sering bertanya. Siapakah yang sudi nmenjadi shabatku? dikala aku senang,sudah biasa bahawa banyak orang yang akan iri hati, bila giliran aku susah mereka pun bertepuk tangan."


* Menghadapi Musuh..
"Ketika aku menjadi pemaaf dan tak mempunyai rasa dengki,hatiku lega,jiwaku bebas dari bara permusuhan. Ketika musuhku lewat dihadapan ku,aku sentiasa menghormatinya.Semua itu aku lakukan agar aku dapat menjaga hatiku daripada kejahatan. Aku tampakkan keramahanku,kesopananku, dan rasa persahabatanku kepada orang-orang yang kubenci,sebagaimana aku tampakkan hal itu kepada orang yang aku cintai. Manusia adalah penyakit dan penyakit itu akan muncul apabila kita mendekati mereka. Padahal menjauhi manusia bererti memutuskan persahabatan.

~hampa adalah sahabat aku kerana snggup bersama aku ketika suka atau duka~

~Sayunk hampa~

Salam...
Tuesday, 25 September 2012

Follower yang ke-100

Assalamualaikum...

Aqu sedang menunggu follower yang ke-100..spa la yang bertuah 2..Follower yang bertuah tu akan aku kasi hadiah kat dy....

Follower ke-100
 
ni hadiah dy...

Selamat jadi Follower...
Friday, 21 September 2012

Untuk ke-2 kali nya aku kesini..

Assalamualaikum...
Selamat petang Dan Salam 1 Malaysia...

Ni merupakan entry yang pertama yang aku tulis setelah 3 minggu ada kat bumi Sintok..bukan lagi kat Mainland Penang...(pehal la ckap mainland Penang plak dah ni)..hehhe wat teruk nuh..Bukan pa,lau kwn2 bru tya dari mn lau ckap Penang sat g depa tanya balik Penang pulau ka??X aih kat "MainLand" Tanah Besaq..hehehe..wat cam hebat plak..

Tak terlambat lagi kot aku nak ucap kan tahniah kepada rakan2 seperjuangan STPM 2011 ngan budak2 MATRIKULASI  yang berjaya melanjutkan pelajaran ke peringkat Ijazah Sarjana Muda dengan Kepujian dalam bidang masing2..TAHNIAH..TAHNIAH..tp bg kengkawan yg x berjaya tu jgan la sedih lagi risau adalah kerana rezeki masing2 telah pon tertulis oleh yang Maha Esa...kita mana tau kan???so jgan sedih2 OK.SMILE ALWAYS..

Aku dpat Uni dekat ja ngan rumah dan kampung halaman..(orang la cakap,aku x cakap pon bagi aku jauh ja..hehehe)..Aku dapat kat UUM(Universiti Utara Malaysia)..untuk Ijazah Sarjana Muda Pentadbiran Muamalat Dengan Kepujian..kalau dalam English..Bachelor in Muamalat Administration singkatan dia BMA(HONS)..yang hons belakang tu kena tggu aku abis 4 tahun baru bleh tau HONS ka tak..
Universiti Pengurusan Terkemuka..

Walaupon orang cakap Uni ni dekat jer ngan rumah aku,aku tetap kata jauh sebab aku x mampu lagi nak balik tiap2 minggu macam aku duduk sekolah asrama dulu..Irshad ngan Nibong Tebal..dah 3 minggu aku dok sini aku x berkesempatan nak balik lagi pon..tiap2 minggu ada ja aktiviti yang membantutkan perancangan aku dan rakan2 yang len nak balik..ni yang membuatkan aku sentiasa ja rasa nak telefon family hari2..asal tengok handphe ja rasa nak telefon..abis la kredit aku..Tp x pa...sebab mcm2 aktvt kat sini yang kami bleh buat...

Contohnya,nek basikal pusing2 UUM..p melawat kandang rusa,Usha2 owng men Golf(bleh tengok jala..nak men x mampu)..nek kuda, shoping kat MALL(ingt kat dlm ni x dak mall ka,ada Ooo..)..yang paling best  tengok kera/monyet tengok orang men bola...first tima aku tengok makhluk ni tengok manusia main bola..nnt jgan terkejut tengok makhluk2 ni pandai men bola..hehehe

ni time minggu Orentasi Program UUM Berbudi Berbakti..kat rumah orang2 Kampung Tradisi..

Ni la kandang rusa..Banyak Ooo Rusa..boleh bagi makan sendiri..

Rajin nya..dah banyak kali cucuh tp x hidup2 pon api..

ni padang Go-Kart..laki pompuan semua boleh bawa

First time nek basikal 2 handle..naseb pandai control..
Segala majlis yang berlangsung mesti meriah..Antaranya Sambutan Hari Malaysia..kami sambut waktu malam..pkol 12 bru abis Oo..tapi x pa,sebabkan BEST x kisah sngat la..macm2 pertangingan yang dipertandingkan contohnya Dewan Penginapan Pelajar(DPP) yang paling kreatif,bersemangat,tah pa tah g..x ingat la..tp memey best lagi syok la..

uish..uish..iklan plak

dah macam Miss World da..

ni DPP aku punya trademark..Tabung Haji

Semangat 1 Malaysia...!!         




Ni semua baru permulaan aku kat sini..lepas2 ni tak tau la..Semoga semuanya akan bahagia selalu..Mak & Ayah jagan wisau tau..Chek ok2 ja kat sini...So spa2 yang rasa teringin nak dtng UUM bleh kol la aku..nnt bleh aku bwa melencong2 kat dlam UUM ni..yang paling penting jgan lupa bwa makanan banyak2 untuk aku..huhuhu wat stok waktu lapor...

OK daadaa.. Nak solat dlu...nnt ada kesempatan aku tulis len...Doa kan semoga aku berbhagia disini selma berada disini..Assalamualaikum...

SENYOM SOKMO..

Friday, 24 August 2012

keja..keja..keja...

Assalamualaikum..

Selamat Hari Raya Aidilfitri..maaf Zahir Dan Batin..

mesti skung ni ramai yang dok sibuk buat open haouse,kenduri la sgala bagai  kan...
aq hari ni ja pon ada jemputan open house,tp x berkesempatan la nak p..banyak lg urusan aq yg x selesai..
hari ni bru berpeluang nak tengok blog aq yg dah lama ditinggalkan..lau la blog ni mcm brang sure lagi kompem la aq mesti dah berhabuk plus2 bersawng...naseb bek ja ni alam maya...lau x jenuh aq nak kena lap..hehehe

sebelum ni aq sbuk ngan keja smbiln..cari duit la skit nak tmpung masuk U..bukan nak harap kat BIasiswa PAMA(papa + mama) ja kot kan...abis botak la PAMA aqu..
adik beradik,kawan2 asyik dok tya ja bla nak berhenti keja kedai minyak 2..nak tggu jadi owng minyak baru nak behenti ka.??asal owng minyak plak???dah sebab aq keja kedai minyak ESSO...hehehe

kali ni paling lama la aq keja..tahun 2010 sat ja 5 bulan ja,pastu smbg form 6..ni paling lama la..start bulan 12,2011 abis exam STPM smpai hujung  bulan 8..tu pon sebab aq nak smbg blajaq lagi..lau x..dok la aq keja kat situ smpai bla x tau...

syok kot dok keja kat situ..bos pon ok...bos aq pompuan,tapi husbnd dy keja skali la...
 comel x bos aq ngan hubby dy..PN Haruni & En Mj Rizal

bos aq ni selalu wat makan untuk pekerja2 dy..abis sapa yang keja ngan dy sihat semuanya..contohnya...
 abis dah semua jd tembam2..


 2 owng ni lagi obvios makin gemok nya...pipi nek xmau2balik indon nnt abis keluarga depa sendiri x kenai..

 ni nama dy shuhada...lau nak berkenalan add kat fb di shuhada omar
 ni waktu kami p mjlis buka posa kat Sunway Convention Centre

budak mana la ni yang comel sangt nih.

 ni la bos aq..qajen gla buat makan2 kat staf2 dy yang hardworking gla nih..dah tu mcm mn la aq nak berhenti...syng kot nak tingai makan2n 2...heheh(bukan syang ke keja)..sayang la gak keja..x tension ngan kawan2...kawan2 keja semua bek2..gaji pon masyukk..boleh saving la untok masa depan...

kat tempat aq keja ni mcm2 owng ada..ada yang dari nepal,bangla,indon pon ada...malaysia tah lagi la qamai..bukan 1Malaysia ja lagi dah.dah kira 1 Dunia dah ni...hehehe






 

Tuesday, 1 May 2012

Page 2 : 20 Sikap Aneh Perempuan..

  
Selamat malam semua...and SElamat hari pekerja kepada semua pekerja2 sektor awam or swasta or persendirian...semoga komitmen anda dengan kerjaya anda sentiasa meningkat dan seterusnya dpt meningkat kan hasil produktiviti negara...(dah mcm nak wat krangan la plak...)hehehe...

Malam ni aqu nak smbung lagi 10 sikap aneh perempuan...
1.setiap gadis sukakan pujian,tetapi selalu tidak tahu bgaimana untuk menerima pujian.
 
2. Jika anda tidak suka dengan gadis yang sukakan anda separuh mati,tolak cintanya dengn lembut.jangan berkasar sebab ada satu semangat dalam diri seorang gadis yang anda tidak tahu,apabila dia sudah melakuakn sesuatu keputusan dia akan lakukan apa sahaja.
 
3. Sekiranya seorang Gadis mula menjauhkan diri anda selepas cintanya ditolak,biarkan dia untuk seketika.kemudian sekiranya anda masih menganggap sebagai kawan cubalah tegur dia perlahan-lahan.
 
4. Si gdis suka meluahkan rasa hati mereka melalui musik,puisi,lukisan dan sebgainya..
 
5. Perempuan sekuat mana egonya atau setinggi mana kedudukannya,dia tetap akan tewas dengan cinta dari seorang lelaki.
 
6. sekuntum senyuman memberi 1000 erti bagi seorang perempuan.Jadi jgan senyum sebarangan.


.
 
7. Perempuan paling benci lelaki yang berbai-baik dengan mereka hanya kerana untuk tackle kawan mereka yang paling cantik..
 
8. Seorang gadis menganggap cinta bermaksud kesetian,ambil berat,jujur & kebahagiaan  tanpa sebrang kompromi.
 
9. Selepas seorang gadis jatuh cinta, dia akan sering tertanya2,"kenapalah aq tidak jumpak  lelaki ini lebih awal.. "
 
10. Bekas teman lelaki akan sentiasa berada difikirannya,tetapi lelaki yang dicintainya sekarang akan berada  di tempat teristimewa iaitu dihatinya...

Aq rasa macm betul ja semua benda nih...tp ni just pendpt aq  jer la..lau korang espcially gadis2, rasa mcm x betul jerr,x pa coz ni just an opinon only..
X dak kena mengena dengan antara yang hidup dan mati...hehehe..just joke

Ok selamat malam...
jumpak lagi di entry  seterusnya..
bye2..
Assalamualaikum..
Sunday, 29 April 2012

Page 1 : 20 Sikap Aneh Perempuan..

 
selamt malam...artikel nih sesuai wat lelaki yang sedang belajar untuk mengenal GADIS...tip-tip yang berguna untuk si jejaka...

    • apabila seorang gadis mengatakan dia sedang bersedih tetapi tidak menitiskan air mata,maka dia sedang menangis dalam hatinya..
     
    • apabila gadis yang anda cinta tidak menghiraukan anda selepas disakiti hatinya,adalh baik anda beri masa sebelum menengurnya dengan ucapan maaf
     
    • seorang gadis sukar mencari perkara yang tidak elok tentang orang yang disayanginya.sebab itulah perempuan lebih mudah patah hati apabila hubungan cintanya terputus di tengah jalan.
     
    • hati seorang gadis akan mudah cair seperti coklat andai lelaki yang disukai dan dicintainya merenung tajam ke dalam matanya.
     
    • satu ucapan "hai" sahaja sudah cukup untuk menceriakan hatinya.
     
    • jangan sesekali mengagk apa yang seorng gadis rasakan,tanya padanya sendiri.

    • bersikap terlalu serius membuatkan mood gadis mati.
    • senjata seorang gadis ialah air mata...so jg2 jgan bg air mata si gadis tumpah...di hadapn anda wahai lelaki...
     
    •  sekiranya gadis itu jatuh cinta dengan seorang jejaka,percayalah bahawa lelaki itu sahaja yang sentiasa ada di fikirannya walaupun ketika dia keluar dengan lelaki lain..
     
    • teman baik sahaja yang tahu apa yang dirasakannya mahupun apa yang sedang dilaluinya.. 
     
                              ~Ni baru 10perkara ,lagi 10 dlm entry yng seterusnya..
                                                jumpak lagi...~~                                                                                  
    Saturday, 7 April 2012

    ~Hari Graduasi 2012~

    Assalamualaikum..

    selamat petang semua...selamat berhujung minggu..
    huh...dah lama aq x rasa dok rumah bersenang lenang mcam nih..
    cuti lah katakan..
    minggu lepas sibuk ngan hari graduasi..
    teruja rasa bleh jumpak ngan TYT Pulau Pinang,Datuk Rahman Abbas..
    walaupon majlis tu memey sesangat formal tp fun..
    coz bleh jumpak ngan kawan2 yang len dan paling bermakna sekali sebab
    pakai jubah konvo...
    waktu jalan msuk dewan 2 rasa bangga gler..
    dengan jalan atas red carpet nya,(bkan senang nak jlan atas red carpet)..
    semua owng tengok..memey qasa cun gler(perasannya..),
    qasa macm model pon ada gak..
    dan yang paling melebih nya qasa macm mak cik ngan pakcik semua tu dok pilih nak wat menantu..hehehe
    dan lagi tuh nuh..
    semua tu pengalaman kan...
    syok!!syok!!
    pengalaman yang manis...
     
     ngan ustaz Zul..ustz ajaq syariah..tima kasih ustaz atas segala  ilmu yang telah diberikan..

     ni c.Asmah..cikgu paling sporting skali..best glerr..


     para graduan2..comel2 la..
    gud Luck kawan2..jagan lupa aq nnt yerkk..

      kawan2 klass aq..
    aq x kan lupakan hampa semua...
     
     ni bakal mak mertua aq..hehehe(lawak jerr)

     spa la bdak comel nih...

    ni along aq..x dan nak bergambaq ngan mak ngan ayh..

    Hari Graduasi ni adalah kenangan terakhir aq kat SMK Agama Al-Irshad..aq x akan lupa kan tanah yang penuh ngan ilmu nih..banyak pengalaman dan pengajaran yang aq dpt kat sni...semua nih akan aq abadi kan dalam memori aq wat selama2nya...
     
    Cayunk Smk Al-Irshad,che'gu2,kawan2,adik2 and all yang terlibat...
    And Gud Luck Wat kawan2..jgan lupa aq bla korang dah berjaya nnt..
    and adik2 yang akan amik STPM ujung taun nih...Especially Farhana...

    sekian sahaja...
    Bye2..

    Jangan Sesekali Kamu...

     
     Wat renungan kita bersama...
    Makanan hati..

     Jangan sesekali kamu bersikap kejam memberikan harapan pada seseorang itu lalu dia jatuh cinta sedangkan diri kamu tidak mencintainya. Jangan sesekali kamu hadir dalam hidup seseorang kalau ia hanya kamu rasakan akan menghancurkan perasaanya.
    Jangan sesekali kamu menatap tepat di matanya jika semua yang kamu lakukan hanya kepalsuan belaka.
    Jangan sesekali kamu mengambil berat ke atas dirinya terlalu berlebihan hanya kerana sekadar simpati kelak bimbang dirinya menaruh hati padamu.
    Jangan sesekali diri kamu mengatakan "aku cinta padamu" sedangkan di dalam hatimu hanya nafsu yang bertakhta.

    Jangan  sesekali kamu tertarik pada seseorang kerana paras rupanya, sebab keelokan paras dapat menyesatkan kita.
    Jangan sesekali kamu tertarik pada kekayaannya, kerana segala kekayaan akan lenyap dan musnah.
    Tertariklah pada seseorang yang beriman dan beramal soleh dan ia dapat membuatmu tersenyum. Hanya senyuman ikhlas hadir dari orang beriman yang dapat memberi hari-harimu yang gelap menjadi cerah.
    Hati orang yang soleh itu mudah dan senang untuk menerima cahaya dari Ilahi, kerana mereka sentiasa takut akan azab Allah dan cinta kepada Allah...
    Namun..
    Hati orang yang berdosa itu susah dan payah untuk menerima cahaya dari Ilahi, kerana mereka sentiasa gembira dengan nikmat dunia dan lupa pada-NYA...
    Sunday, 4 March 2012

    Rahsia canti!k dengan Coklat !!

    Assalamualaikum..
    hyee readers semua...
    selamat berhujung minggu(walaupun dah nak habis dah)...
    jangan tension2 nuh..lau tension bace entry nih..mesti x tension dah..
    entry ni kami nak cita pasai Coklat..
    bukan vanilla coklat tau...
    spa nak cantik  makan coklat..
    makan coklat boleh membuatkan hampa cantik tau..
    coz..dalam coklat  ada antioksidan yang berfungsi untuk mengelakkan dan mencegah radikal bebas daripada merosakkan sel-sel kulit..
    bukan yang tu saja,ada juga kandungan catechin iaitu antioksidan kuat yang dapat mencegah penuaan..
    lau hampa nak mengurangkan parut pon boleh..
    sbb lemak coklat atau cocoa butter yang terkandung dalam coklat mempunyai keupayaan
     untuk mengurangkan garis-garis halus,mengurangkan bekas parut dan strecth mark.



    jom kita try buat sabun mandi coklat buatan sendiri...
    1. didihkan susu tepung yang dicampur dengan hirisan coklat
    2. kemudian kacau sehingga coklat cair
    3. seterusnya campur dengan gel mabdian dan bolehlah disapukan pada keseluruhan badan..

    p/s :memang nampak agak melampau nak bermandikan sabun coklat kan..so sapa2 yang nak try bleh la..lau tak mau pon tak pa..x paksa pon...heheehehe

    Selamt mencuba...

    bye..bye..
    jumpa lagi
    Tuesday, 28 February 2012

    Muamalat Di Malaysia...

    Assalamualaikum...
    selamat malam semua...mesti ada yang baru abis tgok Vanila coklat kan...syok kan cita tu..
    dah la hero ngan heroen dy ensem...hehehehe(nada gatai)...melawak jerr..

    Aq sebenaqnya bkan nak cita pasai cita tu...tp nak cita pasai Muamalat kat Malaysia nih...dulu muamalt kat Malaysia ni tak la famous sgt,tp sejak kebelakangan nih jd famous plak...smpai negara len amik jdikan muamalt kat Malaysia sebgai contoh..Itu menunjukkn yang negara kita semakin membangun...

    Kepada spa2 yang berminat nak tau pasai hal agama such as muamalat,munakat(perkahwinan),tauhid,jenyah,
    akhlah dan byak gi la,boleh la layari web nih..Islam-cara Hidupku ...sikit sebanyak dia bleh membantu menjawab segala persoalan yang bermain di minda anda..

    so,selamat membaca. and selamt Malam....

    smile always.....

    Tak romantik langsung suami dia...

    Assalamualaikum...
    Hai kawan2...boring x...
    nak baca satu cita x????xla lawak sgat..tp lwk gak la...

    Pada suatu pagi, bertanya si isteri pada si suami:

    Isteri : Abang tengok jiran kita yg baru pindah tu?

    Suami : Kenapa?

    Isteri : Tiap pagi sebelum pergi kerja, suami dia akan cium isterinya. Bila pulang kerja, dia akan berikan isterinya sekuntum bunga mawar. Loving betullah mereka. Kenapa abang tak buat macam tu?

    Suami : Nak mampus… Mana abang kenal isteri dia?”
    Sunday, 26 February 2012

    5 Perkara penawar hati...

    Assalamualaikum...

     kawan2 sekalian....
    tengah wat apa 2...??adik2 yang bersekolah esok 2 sudah2 la mengahadap lappy or comp 2..
    p la tdoq cepat..esok dah start skoll kan...bagi la peluang kat abg2 ngan akak2 yg x skoll dah nih..hehehehe...

    malam ni aq nak berkongsi pasal penyakit hati...
    antra penyakit hati yang always kita kena selalunya penyakit dengki,iri hati,dendam and so on lg la...
    penyakit ni kalau x diubat kan lama2 lagi teruk effect dy lebh drpd penyakit strok..
    So, spa2 yg dpt or dy rasa ada penyakit ni cepat2 la ubat yerkk..
    ubat di ialah...:
     
    1- Membaca Al-Quran berserta tadabbur.
    2- Mengosongkan perut ( buang tabiat suka makan tanpa mengira masa ).
    3- Menunaikan solat sunat  pada waktu malam.
    4- Berdoa ketika bersahur.
    5- Menghadirkan diri dalam Majlis yang berkaitan dengan kuliah para ulamak.
    Saturday, 25 February 2012

    Adat or Agama lagi penting..????

    Assalamualaikum...

     hari ni aq ada topik yang nak dibincangkan iaitu adat and agama...
    apa pendapat korang???adat or agama lagi penting yang korang kena follow....adat tu macm adat melayu,india,cina and byak g la....contoh la adat owang melayu aq bg,bersanding,berinai,bercukur bg bayi yang baru lahir dan byak g la....perkara agama plak,perkara yang agama tuntut untuk kita buat...

    X semua adat  x elok,dan x semua adat yang elok...kadang2 ada adat2 yang menyimpang dari tuntutan agama kita...jadi kena la kita pilih dl sebelum kita amalkan...takut2 adat tu menyimpang dari agama kita...

    Aq adala kenal ngan someone ni,dy ni byak berpegang pada adat,sampai kadang2 tu aq rasa menyampah pon ada..adat d pegang tp agama buat endah x endah jer..pa nak jadi macam tu...nak kluaq ngan BF kena ada teman,tp BF dok mai umah x pakai tudung,x pa plak nuh...pening aq bila tengok...

    So kepada kengkawan sekalian Fikir la dl sebelum bertindak...OK..

    p/s: tiada perkara yang lebih penting dari perkara yang penting,kerana yang penting itu lebih penting dari perkara yang penting...

     


    Friday, 24 February 2012

    siapa Hulwan Muqlis...???

    Hulwan Muqlis..????nama ni hanya lah sebagai nama pena aq jer...kalau2 ada sama nama ngan spa2 2 aq mintak maap la yerk....x dak niat pon nak tiru spa2...blog ni aq wat hanya lah sebagai tempat untuk berkongsi kegembiraan dan kesedihan aq...lau2 ada spa2 yang nak share pa pon aq x kisah,bila2 masa jer pon bleh...
    Kecil tapak tangan luas padang bola aq tadahkan..(suka ati jer wat peribahasa sendiri kan...)..aq ni bukan la sowang yang pandai berbahasa..jadi lau2 ada salah bahasa tang mn2 2 mintak ampon mintak maap le yerk...lau korang rasa syok ngan blog aq ni bleh la follow aq,lau boring suka ati la..nak unfollow ke pa ka...
    Ok la kawan2 sekalian semoga bergembira dengan blog aq.....Selamat Datang ke Hulwan Muqlis Blog....